Το εκπαιδευτικό σύστημα, όπως οποιοδήποτε “σύστημα” (πχ ένας Οργανισμός, μία Επιχείρηση κλπ), αποτελείται από:
- Υποδομές
- Ανθρώπινο δυναμικό
- Δεδομένα και διαδικασίες
Με λίγες περισσότερες λεπτομέρειες (στην περίπτωση του εκπαιδευτικού συστήματος):
- υποδομές είναι
- τα κτίρια (σχολεία, Διευθύνσεις, γραφεία Αβάθμιας και Ββάθμιας, ακόμα και το ίδιο το Υπουργείο)
- ο εξοπλισμός των κτιρίων, στον οποίο, εκτός από τα αυτονόητα (γραφεία, καθίσματα και θρανία) πολύ σημαντικό ρόλο έχει η Τεχνολογία, δηλαδή οι υπολογιστές και οι εκτυπωτές, των σχολικών αιθουσών και κυρίως των γραφείων
- ανθρώπινο δυναμικό είναι όλοι όσοι εργάζονται, δηλαδή δάσκαλοι, καθηγητές, σύμβουλοι, διοικητικό προσωπικό, επιστημονικοί συνεργάτες, φτάνοντας μέχρι και τον Υπουργό, αλλά και όσοι συμμετέχουν δηλαδή οι μαθητές και οι σύλλογοι γονέων
- δεδομένα και διαδικασίες είναι
- το πρόγραμμα σπουδών, η διδακτέα ύλη, τα σχολικά βιβλία, οι εξετάσεις κλπ καθώς και οι μηχανισμοί με τους οποίους αυτά αλλάζουν
- η επικοινωνία μεταξύ του Υπουργείου, Διευθύνσεων, γραφείων Αβάθμιας/Ββάθμιας και σχολείων για ομαλή εφαρμογή και λειτουργία των παραπάνω, αλλά και για άλλα θέματα
Η παραπάνω θεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος δε γίνεται για να αποτυπώσουμε με αυστηρό τρόπο τη δομή του, αλλά για να σχηματίσουμε μια συνολική εικόνα του puzzle, έστω λίγο πρόχειρη.
Το ενδιαφέρον της ιστοσελίδας μας εστιάζει στα “δεδομένα και διαδικασίες” και πιο συγκεκριμένα στα κομμάτια του puzzle που έχουν να κάνουν με την εκπαιδευτική διαδικασία της μεθόδου διδασκαλίας και της μάθησης, και τα σχολικά βιβλία ως βασικό εκπαιδευτικό υλικό υποστήριξής τους.
Έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα προετοιμασίας για την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (πληροφορική Γ' Λυκείου, πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα), το οποίο χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία στις Υποτροφίες μας, εφαρμόζοντας τη διδακτική μέθοδο Flipped Classroom (στοιχεία της οποίας συναντάμε και στα MOOCs). Δείτε σχετικά την Ερευνητική Εργασία Ι.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Από αυτή την έρευνά μας καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι μαθησιακές ανάγκες των μαθητών, ακόμα και στο επίπεδο της Γ’ Λυκείου και των πανελλαδικών εξετάσεων, μπορούν να ικανοποιηθούν αξιοποιώντας υποστηρικτικό υλικό, όχι μόνο με τη μορφή ενός βιβλίου βοηθήματος, αρχείων κειμένου ή pdf, αλλά και video-παρουσιάσεων, όπως δηλαδή γίνεται στη διδακτική μέθοδο Flipped Classroom και στα MOOCs.
Γνώμη μας είναι πως το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δώσει προτεραιότητα στο θέμα, να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που μας προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες και να δημιουργήσει οπτικοακουστικό υλικό για τη θεωρία και τις ασκήσεις των σχολικών βιβλίων (και όχι μόνο), σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Πιστεύουμε πως μια τέτοια ενέργεια, όχι μόνο θα βοηθούσε τη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης, αλλά θα μπορούσε με έμμεσο τρόπο να λύσει αποτελεσματικά και σχετικά γρήγορα πολλά προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος για τα οποία είτε δεν έχει γίνει καμία προσπάθεια να λυθούν ή απέτυχαν οι προσπάθειες που έγιναν.
Η ιστοσελίδα μας είναι ταυτόχρονα ένα αποθετήριο μαθησιακών αντικειμένων, τόσο λόγω του εκπαιδευτικού υλικού για την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον που έχει όλα τα χαρακτηριστικά ψηφιακού βιβλίου (περισσότεροι από 800 σύνδεσμοι και περίπου 5GB videos):
1. σύγγραμμα σε ψηφιακή μορφή pdf
2. οργάνωση υλικού για εβδομαδιαία μελέτη
3. ψηφιακό ευρετήριο υλικού
4. εναλλακτική μορφή μελέτης ειδικών θεμάτων του μαθήματος (κείμενα τύπου Wikipedia)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
αλλά και για το εκπαιδευτικό υλικό άλλων μαθημάτων.
Έτσι για παράδειγμα προσπαθήσαμε :
1. να εμπλουτίσουμε οπτικά τις λύσεις κάποιων ασκήσεων των σχολικών βιβλίων
![]() |
2. να παρουσιάσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες και πιο παραστατικά κάποιες ενότητες της θεωρίας των σχολικών βιβλίων
3. να παρουσιάσουμε παραδείγματα κλασικών αλγοριθμικών διαδικασιών με animation (κινούμενα σχέδια)
4. να παρουσιάσουμε θέματα στον 3-διάστατο χώρο
5. να δημιουργήσουμε διαδραστικές (μικρο)εφαρμογές - πειράματα
|
6. να δημιουργήσουμε παρουσιάσεις για κάποια άλλα αντικείμενα που έχουν σχέση με τα μαθηματικά
όπως για παράδειγμα την κρυπτογράφηση :
|
|
|
|
τους γρίφους :
|
||
επί σκακιέρας |
||
της "ώρας" |
που λύνονται ΑΛΓΕΒΡΙΚΑ (Γραμμική) Άλγεβρα |
|
με σύστημα (Γραμμική Άλγεβρα) |
με τρίγωνα |
αλλά και από τη Φυσική: