Mathman.gr

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Προβλήματα Βελτιστοποίησης - Μεθοδολογία και Διερεύνηση

 

 

optim

 

Το πρώτο και συνεπώς πιο απλό πρόβλημα βελτιστοποίησης που συναντάμε στην Ανάπτυξη Εφαρμογών είναι να βρούμε το μέγιστο δύο αριθμών (Ε 25). Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται θεωρώντας ότι στην περίπτωση ισοβαθμίας δεν εμφανίζουμε μήνυμα "Οι αριθμοί είναι ίσοι" (θα το κάναμε αν το ζητούσε η εκφώνηση, με πολλαπλή Αν), και μέγιστο είναι ο ίδιος αριθμός.

Παράδειγμα :

Θερμοκρασία Σαββάτου : 17, Θερμοκρασία Κυριακής : 17. Άρα η μέγιστη θερμοκρασία το σαββατοκύριακο είναι 17.

Αντίστοιχα αντιμετωπίζουμε το ελάχιστο 2 αριθμών.

 

Το δεύτερο πρόβλημα βελτιστοποίησης είναι να υπολογίσουμε το μέγιστο 3 αριθμών (Ε 26 ). Mε την προοπτική ότι αργότερα οι αριθμοί μπορεί να είναι 4, 5 ή και περισσότεροι, θα προτιμήσουμε συγκεκριμένη λύση, θα δεχθούμε άλλες σωστές με πολλαπλές Αν ( Κ 53 α ) ή με εμφωλευμένες Αν ( Κ 53 β ) (οι οποίες όμως δεν έχουν μέλλον στο μάθημα) και θα προσέξουμε πάρα πολύ εκείνες τις "λύσεις" που μοιάζουν σωστές αλλά δεν είναι.

 

Πρακτική εφαρμογή της παραπάνω λύσης κάνουμε στην άσκηση με το γάλα ( Ε 32, ΔΣ6_2 δραστηριότητα από το τετράδιο του μαθητή). Η άσκηση αυτή έχει κι άλλες ιδιαιτερότητες (ασαφή εκφώνηση, "συνοδεία" άλλης μεταβλητής, χωρίς είσοδο από το πληκτρολόγιο κα), αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει στο θέμα της βελτιστοποίησης είναι ότι οι τιμές (ανά λίτρο) που θα συγκρίνουμε είναι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ (σε άλλες ασκήσεις μπορεί να μας το λένε, εδώ μπορούμε να το δούμε), άρα την συμφέρουσα τιμή την έχει ΜΟΝΟ ΕΝΑ γάλα.

 

Τι κάνουμε όταν υπάρχουν ΙΣΟΒΑΘΜΙΕΣ; Εφαρμόζουμε την τεχνική της άσκησης με το λάδι (Ε 33).

Πώς θα καταλαβαίνουμε ότι μπορεί να υπάρχουν ΙΣΟΒΑΘΜΙΕΣ; Η εκφώνηση θα το αναφέρει άμεσα ("να εμφανίσετε το όνομα ή τα ονόματα" ) ή έμμεσα, εννοώντας ότι από την περιγραφή δεν έχουμε κανένα περιθώριο να συμπεράνουμε ότι οι τιμές είναι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ.

 

Όταν πλέον θέλουμε το μέγιστο 4, 5 ή περισσότερων τιμών (Μ 31), χρησιμοποιούμε δομή επανάληψης αξιοποιώντας όμως τη λύση της άσκησης το μέγιστο 3 αριθμών (Ε 26 ) που είχαμε προτείνει ( απλές Αν ).

Για το μέγιστο 4, 5 ή περισσότερων τιμών (Μ 31) μας απασχολεί και το θέμα "υπάρχουν ΙΣΟΒΑΘΜΙΕΣ ή είναι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ οι τιμές που συγκρίνουμε" και προσαρμόζουμε ανάλογα την αλγοριθμική μας λύση στα ζητούμενα της εκφώνησης.

Για παράδειγμα μπορεί να υπάρχουν ΙΣΟΒΑΘΜΙΕΣ αλλά η εκφώνηση μπορεί να ζητάει μόνο 1 θέση μεγίστου/ελαχίστου, προσδιορίζοντας ή όχι αν θέλει την πρώτη ή τελευταία που θα συναντήσουμε στις τιμές δεδομένων.

Βασικές ασκήσεις για εξάσκηση και κατανόηση :

Μέγιστο χωρίς θέση (Ε 84 )

Μέγιστο - Ελάχιστο χωρίς θέση (Ε 86, θερμοκρασίες και με ενδιαφέρουσα αλγοριθμική παραλλαγή)

Μέγιστο - Ελάχιστο (βασισμένη στη ΔΤ8 του 2ου Κεφαλαίου από το Τετράδιο του Μαθητή)

  • χωρίς θέση
  • με μία θέση μεγίστου - ελαχίστου
  • με όλες τις θέσεις μεγίστου - ελαχίστου

 

Τα προβλήματα βελτιστοποίησης στους (με) ΠΙΝΑΚΕΣ

υπό κατασκευή ...

Ε 145

Ε 146 β,γ

Ε 148

 

Ε 162 γ

E 163 (ερώτημα γ)

E 167 (ερωτήματα δ και ε)

 

E 158

 

Ε 184

Ε 186

 

Θα συμπληρώσουμε περισσότερα τις επόμενες ημέρες (βελτιστοποίηση στους Πίνακες κλπ)

E 196 β, E 197 β

 

Δείτε επίσης :

 

Μέσος όρος

mean_ave

Καταμέτρηση ιδιότητας

pie_chart

Προβλήματα Βελτιστοποίησης

optim

Έλεγχος Δεδομένων

dat_valid

Σειριακή Αναζήτηση

seq_search

Ταξινόμηση Φυσαλίδας

bub_sort

Πίνακες

mona

 Εντολή GOTO

goto1

Υποπρογράμματα

hypos

 

 

 

 

Επιστροφή στα Περιεχόμενα για την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον

aepp_2012

 

 

sideBar



You are here: Mathman